مواردی که برای مراقبت از سالمندان باید رعایت شود

اگرچه سالمندان بسیار حساس و ریزبین هستند, اما نباید با آنان پرخاشگرانه رفتار کرد.

بسیاری این تفکر غلط را در ارتباط با سالمندان دارندکه فکر میکنند چون برخی رفتار آنها مانند کودکان است,پس باید به گونه ای با آنها رفتار شود که با یک کودک رفتار می شود.اما نکته اینجاست که این افراد شان و منزلت بالایی دارند و نباید به آنها امر و نهی شود و یا به تندی رفتار شود. سالمندان چشم و چراغ خانه هستند و اگر حس کنند که احترامشان زیرپا گذاشته شده است شروع به پرخاشگری و لجبازی می کنند.

رعایت حرمت سالمندان و احترام و علایق و عقاید آنها یکی از مهمترین اصل هایی است که باید مدنظر قراربگیرد.بدلیل بالارفتن سن و تغییرات ظاهری و جسمی که برایشان پیش می آید,به شت حساس می شوند و این که ما بخواهیم با دستور دادن یا رفتار های تحکم آمیز وادارشان کنیم که کاری را انجام دهند به شدت برایشان آزاردهنده خواهد بود.این نکته را فراموش نکنیم که ما با نحوه برخورد با سالمندان,کودکانمان را تربیت خواهیم کرد.رفتارهای غیر متعارف ما با آنها به کودکانمان یاد میدهد که احترام گذاشتن و ارزش قائل شدن به بزرگتران نقش پررنگی در معاشرت های روزانه و شخصیت افراد ندارد.

این مطالب نباید اینطور برداشت شود که سالمندان به ترحم ما نیاز دارند.اتفاقا ترحم و دلسوزی بیش از حد ممکن است رنجیده خاطرشان کند و احساس کنند که یک فرد ضعیف و از کار افتاده هستند که دیگر نمیتوانند هیچ جا مفید واقع شوند.باید با آنها به گونه ای رفتار کنیم که انتظار داریم در آینده با ما رفتار شود.گوش دادن به صحبت های آنان و در نظرگرفتن و توجه به کارهایشان میتواند امید به زندگی را در این افراد بالاتر برده و حس استقلال و سرزندگی ببخشد.

مواردی که برای مراقبت از سالمندان باید رعایت شود

درست است که گاهی سالمندان شرایط جسمی خود را در نظر نگرفته و ممکن است اعمالی انجام دهند که به ضرر سلامت جسم و روان آنها باشد,در این شرایط باید با صحبت آنان را متقاعد نمود.

 اما نباید قدرت و اختیارات آنها را سلب کرد زیرا اینکار صدمات روحی عمیقی به سالمندان وارد میکند.اگر امروز نتوانند برای مسائل کوچک تصمیم گیری کنند به یاد روزهایی ک رئیس و مدیر خانه خود بودند دچار افسردگی و سرخوردگی شده و درنتیجه هم انگیزه زندگی کردن را از دست می دهند و هم رفتارهای تند و پرخاشگرانه می کنند.

مسئله دیگر که بسیار مهم و حائز اهمیت است,رعایت خلقیات سالمند است.سالمندان به دلیل شرایط خاص جسمی و روحی بیشتر به سکوت و آرامش نیاز دارند.

آنها ممکن است در گذشته بسیار انسان های فعال و پرتکاپویی بوده باشند اما شرایط آنها فرق کرده است و ما هیچگاه نباید این تفاوت را به آنان یادآور شویم.

باید به سالمندان حس مفید بودن داد.آنان در مقایسه با نیروی جوان بسیار کم دغدغه تر هستند و برنامه روزانه پرباری ندارند.به همین دلیل اکثرا دچار کمبود اعتماد به نفس می شوند.تنها عملی که آنان را از این احساس دور نگه می دارد دادن حس مفید بودن به این افراد است.بهتر است که در بحث ها و صحبت های خانوادگی مشارکت داشته باشند و یا برنامه های تفریحی متناسب با وضعیت جسمی آنها برایشان ترتیب داد.صحبت کردن با هم سن و سال های خود می تواند حس شادابی را تا حد زیادی به آنها برگرداند.

در پایان باید به آنها روحیه بدهیم و یادآور شویم ه همه افراد دوران پیری را تجربه خواهند کرد و این یک موهبت است که آنان توانسته اند روزهای خوبی را پشت سر گذارند که امروز به نیکی از آن یاد کنند.

همچنین شما عزیزان جهت نگهداری از سالمند در کرج و تهران می توانید با دفتر خدمات پرستاری در کرج شهرآرا ارائه دهنده خدمات اعزام پرستار سالمند در کرج تماس حاصل فرمایید.ارائه خدمات به شما همشهریان گرامی افتخار ماست...

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید