آلزایمر در سالمندان

بیماری آلزایمر یک نوع بیماری مربوط به مغز می باشد که به مرور زمان  فرد حافظه کوتاه مدت خود را از دست میدهدو قادر به انجام کارهای شخصی خود نمیباشد و خانواده و اطرافیان خود را نمیشناسد. افراد بالای 65 سال دچار این بیماری خطرناک میشوند. متاسفانه تا کنون هیچ راه کار قطعی برای درمان آلزایمر وجود ندارد ولی طبق تحقیقات دانشمندان با انجام راه کارهایی میتوان از ابتلا به این بیماری جلوگیری کرد.

_تغذیه: طی مطالعاتی که صورت گرفته مصرف غذاهای چرب و شیرین تاثیر مستقیمی بر روند کاهش فعالیت حافظه دارد و البته باید خاطر نشان کرد که گنجاندن مصرف روزانه میوه و سبزیجات و غلات تاثیر به سزایی در تقویت حافظه دارد. رژیم امگا 3 و ویتامین های a.b.e  باعث بهبود عملکرد سیستم مغزی میشود. همچنین مواد غذایی سرشار از فولیک اسید مانند تخمه آفتابگردان ،عدس،اسفناج تاثیر چشمگیری در پیشگیری از بیماری آلزایمر دارد.

--تقویت حافظه: بر اساس یافته های دانشمندان افرادی که از نظر فکری فعال هستند به مراتب نسبت به دیگران کمتر دچار این عارضه میشوند. که از فعالیت های ذهنی میتوان به کتاب خواندن، حل جدول، بازی شطرنج  و ... اشاره کرد. در واقع هر فعالیتی که منجر به تحریک شدن مغز شود در کاهش ابتلا به این بیماری تاثید دارد.

طبق مطالعات انجام شده افرادی که توانایی صحبت کردن به دو زبان را دارند کمتر دچار آلزایمر میشوند.

فعالیت های جسمی: داشتن برنامه ورزشی منظم  در افزایش حافظه  و پیشگیری از آلزایمر  تاثیر قابل توجهی دارد. ورزش هایی مانند پیاده روی تاثیر شگفت آوری بر حافظه و سیستم مغزی دارد. زیرا فعالیت های هوازی باعث تولید نرون های مغزی میشود و از پیشرفت انحطاط حافظه جلوگیری میکند.

--مسواک زدن: توصیه شده است برای کاهش سرعت پیشرفت آلزایمر به طور منظم مسواک بزنید. زیرا طبق تحقیقات دانشمندان پیشرفت آلزایمر در افرادی که دچار بیماری لثه هستند نسبت به افراد دیگر سریعتر می باشد. بیماری لثه را میتوان از طریق مسواک زدن منظم و دهان شویه کنترل کرد.

در آخر شما عزیزان جهت نگهداری از سالمند خود می توانید با دفتر خدمات پرستاری در کرج شهرآرا ارائه دهنده خدمات نگهداری از سالمند در کرج تماس حاصل فرمایید.ارائه خدمات به شما همشهریان گرامی افتخار ماست...

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید